Thomas Zoëga Ramsøy er en af verdens førende eksperter inden for anvendt hjerneforskning og arbejder med hvordan vores hjerne og sind driver vores valg. Han er rådgiver for verdens største firmaer og har bl.a. hjulpet:
- Spotify med at lancere i Indien
- IKEA med at sælge elektricitet globalt
- Google med at udvikle en ny virtual reality teknologi
- Vodafone til at forstå effekten af en dårlig mobilforbindelse
- Facebook med at optimere deres platform
- VISA med at udvikle deres nye jingle
Thomas er forfatter til de internationale bestsellere “Leading Transformation” fra Harvard Business Review Press og “Introduction to Neuromarketing & Consumer Neuroscience” fra Oxford University Press. Han er autoriseret neuropsykolog, har en doktorgrad i neurobiologi og neuroimaging og har desuden en blandet baggrund indenfor for både økonomi og filosofi.
“(…) a gifted genius, one of those once in a lifetime talents whose work will improve the lives of millions”
– Ari Popper, Founder of BrainJuicer and CEO of SciFutures and A2O
Han har tidligere stået i spidsen for Center for Decision Neuroscience, der er et samarbejde mellem Københavns Universitetshospital og Copenhagen Business School, men er nu stifter og direktør af virksomheden Neurons Inc, som arbejder globalt indenfor anvendt neurovidenskab.
Innovation er tæt på hans hjerte, og omfatter alt fra at hjælpe det amerikanske forsvar med at optimere interaktionen mellem menneske og robot, forbedre reaktioner på Rigshospitalets nye børneafdeling, brugen af Virtual Reality i test og behandling af demens, og udviklingen af et mål på stress som du kan have rundt om håndleddet.
Foredrag med Thomas Zoëga Ramsøy
Købehjernen – forstå, forudsig, og påvirk dine kunders hjerner
Hjerneforskningen har de seneste år vist os, hvordan vi reagerer som forbrugere. Nye videnskabelige grene, som neuromarketing, er nu i fuld anvendelse kloden over. Men hvordan skal vi forstå købehjernen? Hvordan kan vi måle på den, og hvordan kan vi i sidste ende påvirke den? Med baggrund i sine mange år indenfor hjerneforskning og arbejde med firmaer som Google, Facebook, IKEA, VISA, og mange flere, deler Thomas Z. Ramsøy ud fra denne nye viden og de nye metoder vi nu står med. Om du er marketing ekspert, designer, eller blot interesseret i hjernen, så vil Thomas’ foredrag give dig et spændende og anvendeligt indblik i hvordan købehjernen fungerer.
Bogen “Købehjernen” kan tilkøbes til specialpris.
Forstå din egen købehjerne, og træf bedre beslutninger
Moderne psykologi og hjerneforskning har vist, at vi som forbrugere ikke træffer synderligt rationelle valg. Men hvorfor sker det? Hvordan kan det være, at man går ud for at hente en liter mælk, og kommer hjem med to bæreposer med mad? Hvordan kan det være, at visse brands får dig til at bruge penge du ikke har, mens andre brands ikke betyder noget for dig? Hvorfor er jagten på et produkt vigtigere end at have produktet i din hånd efter købet? Disse og mange andre spørgsmål vil du lære om i dette foredrag/workshop, hvor du også bliver klædt på til at træffe bedre valg. Lær din egen købehjerne at kende, og hvordan du kan styre dine valg bedre i fremtiden.
Bogen “Købehjernen” kan tilkøbes til specialpris.
Nudging 2.0 – Embrace, Boost, Chill(out)
Adfærdspsykologi eller adfærdsdesign – bedre kendt som nudging – er med rette et af tidens hotteste emner. Hvad mange dog ikke er klar over er, at det faktisk bygger på en begrænset evidens. Det betyder ikke, at det er forkert, men at vi reelt ikke ved meget om, hvorfor vi gør, som vi gør – blot at vi gør det. Derfor arbejder man i nudging også med trial and error. Vi observerer, hvad folk gør, designer en adfærdsændring og observerer igen osv.
Den anvendte neurovidenskab – det vi kan kalde nudging 2.0 – bygger på direkte målinger af hjernen, hvor vi kan se, hvorfor folk gør, som de gør. Baseret på mange års forskning ved vi nu, at der er 3 elementer, der skal til for at skabe varige adfærdsændringer, og vi ved, hvilke mekanismer i hjernen, der får folk til at gøre det:
- Embrace – få folk til at acceptere og ville adfærdsændringen
- Boost – motiver folk til adfærden
- Chill(out) – giv dem roen til at kunne gennemføre adfærden
Hjerneledelse – sådan styrer du din virksomheds fremtid
Vaner, frygt og snæversyn er naturlige menneskelige begrænsninger og de klart største barrierer for forandringer. Skal vi overvinde dem, kræver det en ukonventionel og systematisk tilgang. Dagens ledere undervurderer konsekvent den menneskelige faktor. Skal forandringsledelse lykkes, bliver vi nødt til at stille skarpt på den indædte modvilje mod nytænkning og anlægge et nyt entydigt adfærdsperspektiv på forandringsledelse. Det kan vi bl.a. gøre ved at låne metoder og ekstraordinære virkemidler og redskaber fra henholdsvis psykologien og adfærds- og neurovidenskaben.
Skal en organisation tænke langt nok ind i fremtiden for at kunne lave radikale innovative skridt, før en konkurrent disrupter deres eksistensgrundlag, så skal de omfavne det ukendte, hvilket er noget af det sværeste for os som mennesker. Det gør os bange, og det udfordrer vores vaner og snæversyn. Derfor ender de fleste forandringstiltag som ubetydelige små forbedringer frem for banebrydende nytænkninger, som er målet. Heldigvis ved vi, hvorfor hjernen fungerer sådan – og vi ved også, hvilke redskaber vi skal bruge, for at sikre en succesfuld forandringsledelse.
Tro og vilje i neurovidenskabens tidsalder
De seneste årtiers forskning i hjernen har afdækket nye sider af menneskesindet. Ud over at vise nye sider af vort sind, så udfordrer det også vor selvopfattelse. Hvad er et menneske? Hvad er bevidsthed? Har vi en fri vilje? Hvad er ondskab? Thomas Zoëga Ramsøy præsenterer sin nyeste forskning og sætter det i en bredere sammenhæng med indblik i bl.a.:
- Hvordan hjernens beslutninger sker på flere tidspunkter og steder
- Hvordan hjernen skaber virkeligheden som en illusion
- Hvorfor bevidste oplevelser ser ud til at ske efter, at valget er truffet
- Hvordan vores valg oftest er en kamp mellem flere kræfter