Teddy Jeppesen


Mød manden bag Europas bedste offentlige arbejdsplads

Teddy Jeppesen, manden bag Europas bedste offentlige arbejdsplads, let smilende i åbenstående skjorte

Med sin direkte stil får tilhørerne ikke alene fået rørt lattermusklerne, de går også hjem med nye ideer og konkrete værktøjer til morgendagens arbejde.

I en række foredrag udfordrer Teddy Jeppesen al vanetænkning ikke bare omkring virksomhedsledelse, men også omkring vores generelle opfattelser af, hvad vi tror er muligt. Og det er ikke kedeligt. Med stor menneskeindsigt, humor og energi går Teddy direkte til sagen, udfordrer sit publikum og leverer masser af stof til eftertanke.

Teddy Jeppesen optrådte i 2009 i DR2 programmet ”Godt Arbejde”. Udsendelsen følger Teddy Jeppesen i sit arbejde på Autisme Center Vestsjælland, som han var leder af i næsten 20 år – respekteret og værdsat for sit karismatiske væsen, sin visionære ledelsesfilosofi og sin evne til at skabe både arbejdsglæde og store resultater. I Teddys år som leder på ACV har han 20-doblet virksomhedens størrelse, så den i dag har 400 ansatte og omsætter for 180 mio. kr. Undervejs har han også nået at overtage og gennemføre vellykkede turn-arounds af fire nødlidende virksomheder.

Fem år i træk fra 2006-2010 blev ACV under Teddys ledelse kåret som ’Danmarks bedste offentlige virksomhed’ og blev i 2009 samtidig nummer seks i den samlede konkurrence for både offentlige og private virksomheder. I 2009 og 2010 vandt ACV også konkurrencen om at være ’Europas bedste offentlige virksomhed’ og fik i 2010 tillige en 10. plads i den store konkurrence for både offentlige og private virksomheder. Og anerkendelserne vil tilsyneladende ingen ende tage, for i 2009 modtog Teddy Jeppesen også ’Samfundsprisen’, der gives til ”enkeltpersoner eller organisationer, som har gjort en særlig og uegennyttig indsats for den danske samfund.”


Foredrag med Teddy Jeppesen

Effektivitet og arbejdsglæde

I Danmark er vi gode til at hygge os, men kan vi også præstere? Nej det kan vi ikke, hvis vi har den forestilling, at vi er på arbejde for at hygge os. Derimod skal vi opleve glæde ved at arbejde og det er noget helt andet. I Teddy Jeppesens optik er arbejdsglæde og effektivitet uløseligt knyttet til hinanden – Arbejdsglæde skaber effektivitet og effektivitet skaber arbejdsglæde. Hvordan opstår denne gode cirkel? Hør om de mange faktorer der i samspil med hinanden giver den store præstation. Foredraget inspirerer både ledere og medarbejdere i virksomheden.

Motivation – hvad driver mennesket?

Gode løn og arbejdsforhold, personalegoder, råderum og indflydelse på tilrettelæggelsen af det daglige arbejde er alle kendte faktorer, der skaber trivsel og fremmer motivationen på arbejdspladsen. Har du ambitioner om at få medarbejderne til at top-præstere, er du imidlertid nødt til at grave et spadestik dybere og finde ind til de underliggende værdier, der driver den enkelte medarbejder. I foredraget viser Teddy Jeppesen, hvordan evnen til at skaffe resultater og lysten til at påtage sig nye udfordringer øges, når medarbejderne oplever overensstemmelse mellem arbejdsopgaver og de værdier, der driver dem som mennesker.

Slip kontrollen og skab vindere

Er regler vejen til ansvarlig adfærd på arbejdspladsen og virker regler befordrende for innovation og virketrang? Nej, siger Teddy Jeppesen. Alternativet til regler er ikke manglende lederskab. Tværtimod! Når regler erstattes af rummelige men tydelige rammer og konsekvens, oplever medarbejderne den bevægelsesfrihed, som er forudsætningen for initiativ og virkelyst. At turde slippe kontrollen og arbejde med rammer i stedet for regler stiller nogle andre krav til lederskabet. Hør om mere om dette og få et indblik i lederens værktøjskasse, når Teddy Jeppesen viser, hvor langt du kan komme med lederskab og kulturstyring frem for management.

Opbyg social kapital – Sådan sprænger du banken!!

Er dine medarbejdere stolte af deres arbejdsplads? Bakker de op om ledelsens mål og strategi? Hvor langt er de egentlig parate til at strække sig, når tingene ikke går som planlagt og en ekstra indsats kan være nødvendig? Medarbejdernes goodwill over for virksomheden har rod i værdier som troværdighed, respekt, stolthed og fællesskab. Hør Teddy Jeppesen fortælle om, hvordan man opbygger vigtig social kapital, som i det daglige er grobunden for virkelyst og nytænkning og som i særlige situationer kan være udslagsgivende for at virksomheden får vendt en krise til succes.

Teamudvikling – til forskel fra en gruppe er et team bedst når det gælder

De fleste har prøvet at virke i fællesskaber, hvor det hele bare svinger og der opstår en slags fælles energi til at toppræstere. De fleste har også prøvet det modsatte, hvor energien forsvinder og de gode præstationer udebliver. Hvad gjorde forskellen? Den vigtigste forudsætning for godt team work er, at der findes en kollektiv bevidsthed omkring teamets mål og retning. Lige så vigtigt er det, at teamet har udviklet kommunikationsform, der fremmer en kultur, hvor medlemmerne løfter og bakker hinanden op.

Selvindsigt og indsigt i mellemmenneskelige relationer indgår som væsentlige succeskriterier på vejen mod det modne team. På kurset arbejder vi med teamudviklingens forskellige faser. Vi ser på hvad det vil sige at arbejde i team og hvad det kræver af den enkelte at være med. Målet er, at du med udgangspunkt i din egen hverdag får nogle redskaber til at opnå større arbejdsglæde og effektivitet i de arbejdsfællesskaber, du indgår i.

Fusion – sådan lykkes det

Mulighederne er mange når fusionen skal iværksættes – men det er dilemmaerne og faldgrupperne også. Hvorfor er nogle virksomheder kun formelt – men ikke reelt fusioneret selv flere år efter skæringsdatoen? Måske fordi at man har undervurderet at ”kultur er tykkere end blod” – eller måske fordi menneskers forandringsparathed ikke er helt så stor som vi ynder at sige.  Få viden og inspiration til at håndtere udfordringerne i fusionsprocessen og stift bekendtskab med ”Slow Management” – en holdning der gør at du måske først og fremmest skal søge løsningen i dig selv.

Forandring fryder – når hjernen er med

At gennemføre forandringer på arbejdspladsen er en af lederens allerstørste udfordringer. Mange har nok stillet sig selv spørgsmålet, hvordan det kan være, at nogle forandringsprocesser lykkes godt, mens andre lykkes mindre godt. Du mener, at du grundigt har forklaret baggrunden og hensigten med de nye tiltag og alligevel oplever du, at dine medarbejdere ikke har forstået, eller endda nærer modvilje mod dem.

Et svar på disse spørgsmål kan være, at vi leder efter svar de forkerte steder. Og et sted det kan være frugtbart at kigge, er inde i vores hjerner. Hjernens biologi er kompleks og rummer centre for opfattelse af både rationel og følelsesmæssig kommunikation. Måske har du kun talt til det ene. Forandringer er en følsom affære og mennesker reagerer forskelligt på dem. Faktisk kan vi føle os så truede i en forandringsproces, at også dybereliggende dele af hjernen kommer i spil med forsvarsberedskaber kendt fra dyreverdenen.

Foredraget giver dig inspiration til at have hjernen med i din kommunikation, når du skal gennemføre forandringer – hele hjernen! Når du er bevidst om, hvad der foregår, kan du også bedre tilrettelægge en proces, hvor du formår at skabe tillid og opbakning til det nødvendige nye.

Værdiledelse – Hvornår har værdier værdi?

Svaret er enkelt. Værdier har værdi, når de giver resultater, der kan måles på effektiviteten og ses på bundlinjen. Og hvorfor skulle værdiledelse være bedre til at skabe resultater end traditionel styring? Teddy Jeppesens svar på dette er lige så enkelt. I en arbejdskultur baseret på fælles værdier, løfter vi hinanden og præsterer uden at tænke over det. Resultaterne kommer, fordi vi slet ikke kan lade være med at gøre vores bedste. Værdisnak bliver ofte kategoriseret som ’blød’ snak. I Teddy Jeppesens filosofi er det lige modsat. Værdier er hardcore og er chefens stærkeste ledelsesredskab. Hør mere når en af Danmarks mest succesfulde virksomhedsledere åbner for værktøjskassen.

Ledernetværk og netværksdannelse – kom godt i gang

 I det professionelle ledernetværk oplever de fleste gode og inspirerende relationer, men mange har desværre også oplevet det modsatte. Og er de gode relationer nu også altid de rigtige relationer? Det er ikke en ualmindelig erfaring, at møder i netværket kan føles som spild af tid, på trods af en god stemning i en gruppe af ligesindede professionelle.

Et velfungerende netværk, der indfrier dine forventninger, forudsætter at du er afklaret omkring, hvilke forventninger du faktisk har. Det forudsætter også, at dine ønsker for samarbejdet er i samklang med dine netværksfællers. Nogle kan sidde i ledernetværk for at få ny indsigt og inspiration, andre for at få sparring til konkrete udfordringer, mens andre igen kan have nogle helt andre formål. Skal gruppen kunne bidrage og berige hinanden, må den være skarp på formålet med dens eksistens.

I foredraget hører du om, hvad der skal til for at skabe et udbytterigt ledernetværk, lige fra stillingtagen til helt lavpraktiske spørgsmål og spilleregler til den overordnede vision for netværket.

Spørg uforpligtende på Teddy Jeppesen


Få den helt rigtige foredragsholder på